Antipiratgruppen er tavs. Politianmeldelse på vej…

Stum blind døv

Så er sidste svardato overskredet for Antipiratgruppen. I dag var det deres sidste chance for at give mig et svar på den anmeldelse af mig selv, jeg sendte til dem d. 30.oktober 2009, for overtrædelse af ophavsretsloven §75c.

Som skrevet så mange gange før, siger §75c følgende:

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger

Da de fleste dvd-film på det danske marked sælges med en eller anden form for kopi-spærring, er det altså ikke muligt at bruge digitale kopier i sit mediacenter.

Derfor meldte jeg mig selv til Antipiratgruppen. Jeg bad dem tage stilling til min anmeldelse senest d. 1. december 2009. Jeg skrev desuden følgende til dem:

De bedes venligt tage stilling til ovenstående og kontakte mig inden d. 1. december 2009 med Deres svar. Hvis et svar ikke er modtaget opfatter jeg dette som et accept af ovenstående (digitale kopier med kopi-spærring).

Antipiratgruppen bekræftede aldrig, at de havde modtaget min mail, selv om jeg bad om dette.

I stedet udtalte de sig d. 5. november 2009 til www.comon.dk. Her sagde advokat Thomas Schlüter fra Antipiratgruppen bl.a. følgende:

Det er en politisk sag, og vi har sendt den videre til Foreningen af Danske Videogramdistributører, så de kan tage stilling til den. Men Henrik F. E. Andersen får svar senest 1. december

Men på trods af dette, har jeg altså ikke modtaget noget svar.

Det er egentlig mystisk, at Antipiratgruppen skal spørge deres arbejdsgiver, Foreningen af Danske Videogramdistributører, om lov, før de foretager sig noget? Loven er jo “tydelig”. Det er ulovligt det jeg, og mange andre, gør. Så hvorfor ikke melde mig til politiet med det samme?

I samme artikel udtaler formanden for Danske Videogramdistributører, Poul Dylov, følgende:

Vi har et møde i næste uge, og der må vi tage stilling til, om vi vil videregive sagen til politiet.

Desuden er han citeret for at sige, at de opfatter det som et medieevent. Antipiratgruppen oplyser også, at der aldrig har været lignende sager.

Kan årsagen til, at der ikke har været lignende sager, værre, at danskerne ikke er klar over, at de gør noget kriminelt. At man som forbruger kriminaliseres, fordi man betaler for sine film og ikke deler dem med andre?

Eller kan årsagen være, at §75c, ikke fungerer i den virkelige verden, og derfor bør fjernes?

Jeg giver Poul Dylov ret i, at der er tale om et medieevent. Jeg har forsøgt at råbe politikerne, særlig kulturministeren, op om problemet, men uden held.

Kulturministeren svarer om musik, når man stiller hende spørgsmål om film (??!!). Desuden mener kulturministeren, på trods af klare beviser på det modsatte, at branchen (hun skriver godt nok musikindustrien) har levet op til forventningerne…

Derfor anmeldelsen og kontakten til pressen.

Men der kom altså aldrig et svar fra Antipiratgruppen. Hvordan skal jeg så tolke dette?

At Antipiratgruppen ikke ser det som ulovligt, selvom kulturministeriet skriver til mig, at det er det?

Men hvem skal jeg så følge? Dem der bestemmer lovene her i landet? eller dem, der er advokater for de firmaer, jeg ifølge lovgivningen, begår noget kriminelt imod?

Skal jeg melde mig selv til kulturministeriet og bede dem sende sagen til politiet, for at få en retssag, der kan tage endelig stilling?

Skal jeg melde mig selv direkte til politiet, for at få en retssag, der kan få afprøvet lovgivningen? Er det overhovedet muligt? Uanset hvad, har jeg besluttet mig for, at jeg i løbet af denne/næste uge vil prøve at se, om jeg kan melde mig selv til politiet for overtrædelse af ophavsretsloven §75c.

Jeg overtræder loven, men der er ikke nogen, der vil melde eller dømme mig?

Forvirringen er total.

Antipiratgruppen tror måske, at de kan dysse sagen ned, ved ikke at melde mig for overtrædelsen af ophavsretsloven, men der tror de forkert.

Jeg vil nu på alle måder forsøge at få kontakt til både kulturministeren og folketingets kulturudvalg. Et foretræde for kulturudvalget vil være målet. Jeg vil, igen, gerne fortælle dem hele historien, og med klare beviser, fortælle dem, at selv Antipiratgruppen ikke bruger §75c.

Politikerne skal altså have at vide, at der ikke er nogen grund til at opretholde §75c, så længe Antipiratgruppen ikke vil politi-anmelde en forbruger, der overtræder loven.

Det må da høre ind under regelforenkling. Det siger alle politikere jo, at de går ind for…

Indtil nu er min succes med at få svar tilbage fra kulturudvalget, og til dels ministeren, været ikke eksisterende.

Selv om Antipiratgruppen ikke har sendt mig et svar, vil jeg også gerne have en udtalelse fra dem. Jeg vil meget gerne have at vide, hvorfor de bare forholder sig tavse.

Det er derfor, jeg håber meget på pressens og din hjælp. Det eneste en politiker, og åbenbart også Antipiratgruppen, rigtigt forstår, er et kamera og en journalist.

Jeg har derfor brug for alle de forbindelser til medier, politikere og journalister, jeg overhovedet kan komme i nærheden af.

Så hvis du enten er journalist, eller kender en, der er det, så kontakt mig venligst via telefon 31 21 26 99 eller via e-mail webmaster@enfrustreretforbruger.dk.

Jeg har virkelig brug for din hjælp. Det er helt enkelt: Det er i realiteten kriminelt at have et multimediacenter i dagens Danmark, det skal ændres nu!

Der er nok nogen der vil sige: Jamen lad det dog ligge. De vil jo ikke have dig dømt. Korrekt, men det er alligevel stadig kriminelt i forhold til loven, og det er det, jeg er stærkt imod.

Jeg ønsker ikke at blive betragtet som kriminel (selv om det måske kun sker i mit eget hoved), når jeg betaler for mine film og ikke deler dem.

Nå ja, så har jeg desuden aldrig hørt tilbage fra Antipiratgruppen om min anmeldelse af DR, TV2 og PC World for opfordring til lovbrud…

Den 1. december 2009 er der stadig ingen forskel på, at se en film, du har betalt for, på din computer eller en film, du har downloadet uden at betale … begge er ulovligt!

Selv om jeg tager kraftigt afstand fra piratkopiering, kan man jo egentlig godt forstå piraterne. Hvis de griner af os, der betaler for vores film, er der jo klart en grund til det…

Jeg håber på din hjælp. Glædelig jul.

Henrik F. E. Andersen
www.enfrustreretforbruger.dk

Ps. jeg har sendt Antipiratgruppen en mail., for at få en forklaring på, at de ikke har svaret mig, selv om de lovede det.

test

14 Kommentarer

  1. Skjalm
    Posted 1. december 2009 at 17:14 | Permalink

    Det kunne være at du skulle senne dem et anbefalet brev Att. til chefen.
    så skal de jo skrive under på at de har modtaget det. og du motager at de har modtaget det
    jeg hved godt det er dyrt.

    • Posted 1. december 2009 at 17:21 | Permalink

      Der er jo ingen tvivl om at de har modtaget min anmeldelse. Det har de selv udtalt til pressen.

      Jeg tror jeg indtil videre spare penge. Så kan jeg jo også købe lidt flere film, der kan tages digitale kopier af ;)

      Glædelig jul

  2. Posted 1. december 2009 at 18:24 | Permalink

    Damn, du er genial.

    Er fuldstændig enig, har det samme proplem med film og musik. Det er latteligt.

    Stor støtte fra min side. Håber de får øjnene op for den latterlige lovgivning.

    M.v.H. Andreas

  3. Asger
    Posted 1. december 2009 at 21:46 | Permalink

    Dette fremhæver tydeligt den generelt manglende viden og forståelse hos politikkerne, når det kommer til realiteterne i den “virtuelle verden”.

    Jeg synes, du har fat i den rigtige ende, og jeg bakker op om dine holdninger.
    Derfor donerer jeg 75 kr. til frustrationen over § 75 c.

    Fortsat god kamp og glædelig jul :)

  4. Daniel Rebosdrf
    Posted 1. december 2009 at 22:52 | Permalink

    Knaldgodt! Syntes det er flot at du har nosserne til at gøre dette, du får en 50′treller af mig!

  5. ChrisCopy
    Posted 1. december 2009 at 22:56 | Permalink

    Jeg bukker for dig min gud, du har fuldstændig ret! Jeg støtter gerne din sag!

    Kender desværre ikke nogle Journalister, sorry.!

  6. Max
    Posted 2. december 2009 at 03:29 | Permalink

    Keep it up. Fedt at se at loven kun kan bruges hvis man er vigtig.

  7. Torben
    Posted 3. december 2009 at 02:12 | Permalink

    De er simpelt hen håbløse.

    Jeg har da hørt selv fra antipirat gruppen, at hvis jeg køber en film i en butik. Må jeg rent faktisk gerne downloade den, og se den som jeg ønsker, og eller brænde den ned og se den i capingvognen, så længe jeg HAR en original.
    Det giver jo også lidt stof til eftertanke.

    Jeg bokser selv for tiden med licensen.
    Efter som jeg hverken vil eller kan se noget som helst fra DR er jeg tvunget til at betale licens, eller medieskat som det jo hedder. De fik lagt ekstra skat op tomme medier som cd og dvd, for at beskatte de (u)lovlige film man nu sad og hentede på nettet, så et eller andet sted burde antipirat gruppen hente deres penge i DR, og lukke det ned, og lave kollegie værelser i tv-byen som vi nok alle sammen ville blive glade for i længden.

    Go kamp herfra :)

7 Trackbacks

  1. [...] was the last chance for the anti-piracy group to come up with an answer,” Henrik told TorrentFreak a few minutes ago. “And although, as you know, they told the press that they [...]

  2. [...] “Today was the last chance for the anti-piracy group to come up with an answer,” Henrik told TorrentFreak a few minutes ago. “And although, as you know, they told the press that they [...]

  3. [...] was the last chance for the anti-piracy group to come up with an answer,” Henrik told TorrentFreak a few minutes ago. “And although, as you know, they told the press that they [...]

  4. [...] was the last chance for the anti-piracy group to come up with an answer,” Henrik told TorrentFreak a few minutes ago. “And although, as you know, they told the press that they [...]

  5. [...] was the last chance for the anti-piracy group to come up with an answer,” Henrik told TorrentFreak a few minutes ago. “And although, as you know, they told the press that they [...]

  6. [...] was the last chance for the anti-piracy group to come up with an answer,” Henrik told TorrentFreak a few minutes ago. “And although, as you know, they told the press that they [...]

  7. [...] was the last chance for the anti-piracy group to come up with an answer,” Henrik told TorrentFreak a few minutes ago. “And although, as you know, they told the press that they would [...]

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig offentligjort eller delt. Felter markeret med * skal udfyldes

*
*

Du kan bruge disse HTML tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>